Skip to main content

Dynamisch verkeersmanagement

Informatie aanvragen

Rondom omvangrijke reconstructies kan de verkeersmaatregel misschien niet bijzonder zijn maar de negatieve invloed op (verkeers)veiligheid en doorstroming wel. Doordat de tijdelijke situatie afwijkt van de huidige of toekomstige situatie kan het nodig zijn om een verkeersregelinstallatie te plaatsen. Deze wordt voorzien van alle elementen die nodig zijn om de veiligheid en doorstroming te garanderen. Als specialist in tijdelijke verkeersmanagement vraagstukken kan BUKO Infrasupport daar bij helpen.

Het afwikkelen van verkeersstromen op een aanbod gestuurde manier vraagt om hoogwaardige techniek, die voldoet aan de gestelde (NEN) normeringen. Daarnaast dient bij het ontwerp ook rekening te worden gehouden met het gedrag van de weggebruiker in een gewijzigde omgeving. De communicatie naar de weggebruiker dient duidelijk en goed zichtbaar te zijn. De inrichting van het werkvak en ook de te gebruiken weggedeelten dienen veilig te zijn voor de weggebruiker en wegwerker. Uiteraard moeten alle verkeersmaatregelen worden ontworpen aan de hand van de CROW-richtlijnen.

BUKO Infrasupport is specialist in het ontwerpen en uitvoeren van complexe tijdelijke verkeersmanagement vraagstukken en een van de weinige partijen die dergelijke gecertificeerde complexe tijdelijke systemen werkend kan opleveren. Door de aanwezige kennis en de modernste technieken zijn wij in staat om in tijdelijke situaties de doorstroming te waarborgen.

Collega’s Thijs Lamers en Patrick Lamper vertellen in deze video meer over onze werkwijze en de voordelen van onze tijdelijke verkeersregelinstallaties.

Wanneer een tijdelijke verkeerssituatie afwijkt van de huidige of toekomstige situatie kan het nodig zijn om een tijdelijke verkeersregelinstallatie te plaatsen. In deze 2 minuut durende video wordt uitgelegd hoe onze afdeling Dynamisch Verkeersmanagement van A tot Z te werk gaat. Van vraag naar advies en van tekening tot uitvoering.

Nieuwe verkeersregelautomaat

In 2021 heeft de afdeling dynamisch verkeersmanagement een nieuwe verkeersregelautomaat ontwikkeld. Met de toevoeging van dit product kan aan iedere wens van een wegbeheerder op het gebied van tijdelijke verkeersregelinstallaties worden voldaan.

Zo biedt deze nieuwe automaat onder andere:

  • CCOL ondersteuning;
  • IVERA ondersteuning, voor communicatie met elke verkeerscentrale;
  • 42V LED-II modules, hierdoor is het mogelijk om delen van bestaande installaties over te nemen;
  • Inzet als iVRI.

Onze middelen

Verkeerslichten

De verkeerslichten van BUKO Infrasupport zijn voorzien van LED modules. Door gebruik van LED modules wordt een optimale zichtbaarheid voor de weggebruiker gegarandeerd. Daarnaast is het energieverbruik tot een minimum beperkt. De maskers (pijl links, rechts, etc.) zijn geïntegreerd in de LED module hierdoor worden deze niet blootgesteld aan weersinvloeden. Weersinvloeden kunnen leiden tot het loslaten van geplakte maskers en hierdoor kan de begrijpelijkheid voor de weggebruiker verminderen.

De verkeerslichten welke het autoverkeer regelen hebben een lensdiameter van 210mm (binnen bebouwde kom) of 300mm (buiten bebouwde kom). De verkeerslichten voor langzaam verkeer hebben een lensdiameter van 210mm. Daarnaast gebruiken wij “negenogen” voor het regelen van het openbaar vervoer.

Plaatsing

Voor plaatsing van onze verkeerslichten langs de rijbaan maakt BUKO Infrasupport gebruik van betonbakken in combinatie met een unimast (zwart/witte mast). De combinatie van dit geheel zorgt voor een solide uitstraling (gelijk aan een permanente verkeersregelinstallatie) en verminderde kans op storingen door bijvoorbeeld omwaaien van masten. Verkeerslichten boven de rijbaan worden bevestigd aan zweepmasten, hierdoor zijn deze voor iedere weggebruiker duidelijk zichtbaar. Verkeerlichten gemonteerd aan een tijdelijke zweepmast van BUKO Infrasupport hangen op 5,5 meter boven de rijbaan.

Detectie

Drukknoppen

Drukknoppen worden over het algemeen gebruikt bij fiets- en voetgangersrichtingen. Indien de wegbeheerder het wenst kan bij een voetgangersrichting een rateltikker geplaatst worden.

Radardetectie

Radardetectie verzorgt enkel groenverlenging voor een rijrichting, dit omdat deze meerdere opstelstroken tegelijkertijd detecteert. Dit leidt tot zogenaamde overspraak waarbij richtingen onnodig groen krijgen en conflicterende richtingen onnodig rood krijgen. Radardetectie is uitermate geschikt om groen voor – drukke – fietsrichtingen te verlengen. Een en ander wordt verbeeld in onderstaande afbeelding:

Radar detecteert tegemoetkomend verkeer op meerdere rijstroken

Videodetectie

Standaard gebruiken we bij een richting met meerdere opstelstroken videodetectie om aanvragen voor groen te realiseren richting de verkeersregelautomaat. Gebruik van videodetectie stelt ons in staat om per rijrichting verkeer, rijdend of stilstaand, te detecteren. Doordat wij per rijrichting kunnen detecteren regelen wij het verkeer dynamischer dan enkel door toepassing van radardetectie.

Videodetectie detecteert per rijstrook. Er wordt gewerkt met fictieve lussen.

Filedetectie

Bij stilstand van verkeer wordt een signaal gegeven aan de verkeersregelautomaat en conflicterende richtingen – na vastgroen – afgekapt. Bij langdurig aanhouden van bijvoorbeeld file op de hoofdrichting is het mogelijk om bijvoorbeeld andere groentijdensets in te laden.

Het verste gelegen luspaar heeft hier de functie om file (stilstaand verkeer) te detecteren. Op dit moment is er nog niets aan de hand.

De wachtrij voor de betreffende richting wordt langer maar passerend verkeer staat nog niet lang genoeg op de lus om filedetectie te activeren.

File is gedetecteerd. De conflicterende richtingen gaan na vastgroen gelijk naar geel en rood en de richting met file wordt afgewikkeld.

Korte afstand radio (KAR)

Voor het prioriteren van openbaar vervoer en/of hulpdiensten wordt gebruik gemaakt van een KAR module. Dit systeem werkt met behulp van virtuele aan- en uitmeldlussen. Deze lussen bestaan uit GPS coördinaten en indien een voertuig met KAR module over deze coördinaten rijdt dan wordt deze geregistreerd. Bij aanmelding van openbaar vervoer of een hulpdienstvoertuig kan de regeling deze richting versneld gaan realiseren (hulpdiensten met absolute prioriteit), hierdoor wordt de hinder voor openbaar vervoer of hulpdienst gereduceerd. Indien het voertuig niet wordt geregistreerd door de virtuele uitmeldlus zal deze door een instelbare uitmeldbewaking worden uitgemeld. Voorwaarde voor het gebruik van KAR is dat het voertuig is voorzien van een geschikte module, met name bij hulpdiensten kan dit wel eens voor problemen zorgen.

Bekabeling

Alle kabels in overspanningen over de rijbaan bevinden zich op minimaal 5,50 meter hoogte, bij fietspaden en in bermen is dit minimaal 3,5 meter. Hierdoor wordt de kans op aanrijdschade tot een minimum beperkt. Daardoor hoeft de aannemer niet bang te zijn dat tijdens werkzaamheden een kabel wordt geraakt die op de grond ligt. Dit wordt gerealiseerd met behulp van overspanningsmasten in de aardebaan en in betonbakken.

De systemen die wij bij BUKO Infrasupport gebruiken zijn op een dusdanige manier ontwikkeld dat wij de mogelijkheid hebben om met een kleinere hoeveelheid bekabeling toch een gehele kruising te bekabelen.

Verkeersregel­automaat

Binnen BUKO Infrasupport maken wij gebruik van twee types verkeersregelautomaat, beide types zijn gecertificeerd conform de NEN3384. Een van deze types ondersteunt CCOL en IVERA en is daardoor in te zetten bij elke wegbeheerder in Nederland.

Overige systemen

Het is mogelijk om met andere systemen te koppelen, hiervoor maken wij gebruik van een I/O unit met 32 in- en uitgangen of een seriële koppeling tussen verschillende regelautomaten. Daarnaast kunnen we onze VRI inzetten als iVRI, waardoor bijvoorbeeld communicatie over groen- en roodtijden met de weggebruiker mogelijk is.

Solar Accu pack

Om onze verkeersregelinstallaties en slagbomen van spanning te voorzien op het moment dat er geen vaste stroomaansluiting aanwezig is kunnen wij gebruik maken van een zelf ontwikkeld accupakket met zonnepanelen. Deze zorgen voor 0% CO2-uitstoot en zijn geruisloos. Met een accucapaciteit van 18Kwh kunnen wij deze inzetten als voedingsbron voor onder andere onze slagboom en verkeersregelinstallaties. Op deze manier wekken wij op een duurzame manier de benodigde energie voor onze producten op. Het accupack neemt een minimale hoeveelheid ruimte in en is daardoor bijna overal gemakkelijk en snel te plaatsen. Momenteel heeft BUKO Infrasupport 8 van deze accupacks, die op dit moment enkel en alleen in combinatie met onze verkeersregelinstallatie of slagboom geplaatst worden.

Langetermijn­relaties

Ruim 30 jaar samen onderweg naar veiligheid.

Direct contact?

Wij staan voor u klaar.

Wat vindje van ons?
Wat vind je van ons? Deel je ervaring!