De Prins Willem-Alexanderbrug op de N323 tussen Echteld en Beneden-Leeuwen is de enige betonnen tuibrug in Nederland. Het groot onderhoud wordt in meerdere fases uitgevoerd in de periode 2025-2029. Na het vernieuwen van het asfalt in 2024 volgde het vervangen van de voegovergangen in 2025 als onderdeel van de GO opgave. Deze zijn na ruim 50 jaar aan het einde van hun levensduur. In opdracht van aannemer Maurer verzorgde BUKO de tijdelijke verkeersmaatregelen.
Uitgebreide voorbereidingen
Volgens projectcoördinator Matthijs Spies vergde het project een lange voorbereiding. “In de afstemming met provincie, aannemer en Rijkswaterstaat zijn berekeningen gemaakt om de doorstroming en veiligheid te waarborgen”, zegt hij. Ook BUKO Bereikbaar werd vanaf het begin betrokken voor communicatie met omgeving en weggebruikers.
Operationele aanpak
Het vervangen van de voegovergangen betekende ingrijpende werkzaamheden op een drukke verkeersader. “We konden de brug niet volledig afsluiten”, aldus Spies. “Daarom is gekozen voor een 2-0 systeem, waarbij het verkeer in twee rijrichtingen over één rijbaan wordt geleid. Bijna drie kilometer barrier scheidde de verkeersstromen.”
De maatregel vergde drie weekendafsluitingen: één voor de opbouw, één voor het omzetten van de verkeersstroom en één voor de afronding en extra onderhoud, zoals het vervangen van een voeg boven het spoorviaduct. “Het eerste weekend waren we zelfs eerder klaar dan gepland”, vertelt Spies.
BUKO verzorgde alle tijdelijke verkeersmaatregelen: barriers, markeringen, verlichting en het verwijderen van geleiderails. “We werken daarbij altijd samen met betrouwbare partners”, zegt Spies. “Goede coördinatie is cruciaal om alles veilig en op tijd klaar te hebben.” Cameramasten van BUKO Waakt maakten het mogelijk dat provincie en hulpdiensten live meekeken en direct konden ingrijpen.
Digitale slagkracht
Ook digitalisering speelde een sleutelrol. Projectleider Matthijs Beelen: “Met BUKO Bereikbaar hebben we vooraf onderzocht wie de brug gebruiken en waar ze vandaan komen.” Op basis van die inzichten zette BUKO een digitale campagne op. “Via social media en pushmeldingen werden weggebruikers proactief geïnformeerd. Digitale bakens op de brug gaven Flitsmeister spraakberichten mee om automobilisten tijdig te informeren over de geplande afsluitingen. We monitoren bovendien alle verkeersstromen rondom de omleidingen”, zegt Beelen. “Zo kunnen provincie en wegbeheerder in de toekomst nog gerichter plannen.”
Samenwerking en pilotfunctie
Het project geldt als generale repetitie voor het groot onderhoud in 2026-2027. “We zien dit echt als pilot, waardoor we nóg beter weten wat werkt en wat nog scherper kan”, zegt Spies.
Beiden zijn trots op de samenwerking en de voorbereiding die zich bewijst in de praktijk. “Iedereen wist zijn rol en was bereid mee te denken”, aldus Spies. Beelen vult aan: “De lange voorbereiding betaalt zich terug in hoe het verkeer handelt en reageert. Alles wordt netjes opgevolgd, een bewijs dat het plan goed doordacht was.”
Dit project toont de kracht van BUKO: opdrachtgevers volledig ontzorgen, snel schakelen en met fysieke en digitale diensten de bereikbaarheid veiligstellen. “Het is mooi om te horen dat opdrachtgevers zeggen: het loopt super en alles is tot in de puntjes geregeld”, besluit Beelen.
Tekst: Susan Peek | Beeld: Vivo Fotografie & Drone Inspecties
Dit artikel verscheen in het vakblad GWW Bouwmat (editie 5)













